Dlouhodobá vs. krátkodobá orientace (LTO)
Czech Culture (Česká kultura) | More on Czechs (Více o Češích) | Úvod (Introduction)
„Dlouhodobá orientace spočívá v pěstování ctností
zaměřených na budoucí odměny; zejména vytrvalosti a šetrnosti. Na opačném pólu
krátkodobá orientace spočívá v pěstování ctností týkajících se minulosti a
současnosti, zejména úcty k tradicím, zachování „tváře" a plnění
společenských závazků." (Hofstede 2006: 162) Obecně tedy v zemích
s krátkodobou orientací panuje přesvědčení, že úsilí má přinést výsledky
rychle, zatímco dlouhodobě orientované kultury věří, že k získání výsledků
vede vytrvalost a pokračující úsilí; v prvním případě se ctí osobní
stabilita, ve druhém přizpůsobivost. Dlouhodobě orientované kultury učí děti,
„že píle je dobrá a zábava špatná", a jsou lépe vybaveny pro řešení dobře
definovaných (tj. „formálních" spíše než „otevřených") problémů s jasnými
cíli. (Hofstede 2006: 167-8) Více o rozdílech v rámci školy opět
v tabulce.
Tabulka 5: Hlavní rozdíly mezi společnostmi s krátkodobou a
dlouhodobou orientací – škola
Krátkodobá
orientace
|
Dlouhodobá
orientace
|
Studenti přisuzují úspěch a selhání náhodě
|
Studenti přisuzují úspěch úsilí a selhání jeho nedostatku
|
Talent pro teoretické a abstraktní vědy
|
Talent pro aplikované a konkrétní vědy
|
Méně dobří v matematice a řešení formálních
problémů
|
Dobří v matematice a řešení formálních problémů
|
Zdroj:
Hofstede (2006: 167)
Graf 6: Index dlouhodobé orientace – komparace vybraných zemí
Zdroj dat: Hofstede (2010)
Nejvyšší skóre indexu dlouhodobé orientace mezi vybranými
zeměmi má Rusko (82), následuje s mírným odstupem Slovensko (77), ČR (70)
a s výrazně nejkrátkodobější orientací pak USA (26).
Skóre ČR (stejně jako Slovenska) se v indexu
dlouhodobé orientace opět velmi blíží Rusku a liší od USA. Vyplývá
z toho, že zatímco ruské a české děti jsou vychovávány tak, že vytrvalé
úsilí může přinést výsledky až v dlouhodobém horizontu, pro Američany je nutné,
aby je viděli hned – nebo co nejdříve. Více než u ruských studentů proto
může být potřeba upozorňovat Američany na to, čeho už dosáhli, a stanovovat
dílčí cíle, protože příliš dlouhodobé cíle je mohou frustrovat. Stejně jako u
předchozí i skóre v této dimenzi naznačují, že problémy či aktivity
„otevřené" diskusi budou pro americké studenty to pravé. Čtěte dále:
|